söndag 20 april 2008

rättvik

Igår var jag i Sjurberg, Rättvik, hos familjen Garnäs/Wennberg, jag agerade date till Andrea på familjemiddagen, och det var SKITKUL! Andrea och jag tog tio-i-tre-tåget från Leksand och pappa Bosse hämtade oss på station. Vi började med att äta lite mellanmål, och jag var tvungen att kela med sötnosarna Oliver, Canis och Signe ett tag, såklart :) Sedan sov jag medans Andrea duschade, men det blev inte så många minuter.. Dock välbehövligt! Vi minstingar ansvarade för dukning och sallad, och sedan gick vi upp och la oss på sängen och babblade lite innan storasyster Emma med pojkvän Mattias kom, då aktiverade vi oss och Andrea kom på att jag skulle testa nån massagekudde som hon har tjatat om hela veckan och som mamma Ragnhild hade tagit hem bara för min skull. Det var sjukt skönt! Jag ska nog säga åt min mams att skaffa en sån.. När vi höll på att skära upp köttet anlände även storebror Fredrik och hans flickvän Anna. Då var alla där och vi satte oss till bords, jag väldigt förväntansfull då jag hade längtat efter den där middagen i en vecka, och när det dessutom hade luktat ljuvligt i köket i flera timmar! Tjälknöl med potatisgratäng och sallad, och så var det någon annan gratäng som jag nu för ögonblicket inte kan komma på namnet på.. Nån rotfrukt iallafall. För mig var det mycket nya ansikten. Tre jag aldrig hade träffat förut, tre som jag har träffat men inte pratat så mycket med, och så Andrea då. Men det visade sig att Fredrik var en riktig lustigkurre, och det blev mycket prat och skratt i flera timmar :) När vi hade ätit den gudomliga middagen, som var precis lika god som jag hade föreställt mig, så blev det kaffe, och runt 9 gav vi oss av in till Rättvik för att bowla lite. Jag tror att det var kvällens höjdpunkt! Vi spelade i par, jag och Andrea, Emma och Mattias, Fredrik och Anna. Andrea och jag kom katastrof-sist i dom två första omgångarna, men i slutet av den sista ryckte vi upp oss rejält, var det inte strike så var det spare, och vi lyckades komma tvåa! Vilken skräll! Vilka kungar! Fredrik och Anna som ledde dom två första omgångarna kom sist.. Vi begav oss hemåt igen, och Andrea kom på att vi skulle spela ett parti plump, så det gjorde vi. Det visade sig att Andrea, som var den som ville spela, var den enda som inte kunde, haha! En annan sak som visade sig var att det är väldigt svårt att spela plump när man är 8 pers.. Jag kom sist, det var i och för sig inte oväntat, men endå! Tro aldrig att du ska kunna ta två stick när du har två knektar och alla kort är utdelade förutom typ 5, bara ett tips! Efter det kom det fram nåt konstigt spel som hette nåt på R, där jag och Andrea åkte på en tung förlust. Sist, när klockan började närma sig 12, gissa vilket spel som kommer fram? Geni!! Det som är svårt när man är pigg! Högljudda protester från mig och min lagkamrat, men det hjälpte inte. Efter några flosklar från Andrea ("Ligger inte Irland i Norden?" etc etc) så slutade vi som tvåa, och sedan blev det bums i säng! Trötta som vi var var vi tvugna att skratta och prata av oss lite innan vi somnade, dock inte utan klagomål från andra sidan väggen.. Vid halv 9 nästa morgon tyckte Fredrik att vi skulle gå upp, och gick runt och ringde med nån nedrans plinga! Kul start på dagen.. Vi låg kvar i nån halvtimme till och halvslumrade, sedan masade vi oss upp ur sängen och ner för trappan för att äta frukost. Vi satt där ett bra tag innan vi plockade av bordet och gick ut i det underbara vädret!! Shit, det måste jag ju berätta, det där huset ligger helt sjukt till! Jag som tycker att vi har fin utsikt hemma i Rimbo, men det är ingenting jämfört med det här! Det ligger i en sluttning, med Siljan nedanför. Solen sken och himlen var helt blå. Fantastiskt. Vi meckade lite med Andreas blåa pärla, men den startade bara en gång sedan ville den inte mer.. Vi och Emma och Mattias tog en promenad med hundarna ner till vattnet istället. Vi satt där nere länge innan vi gick upp igen, och då hade vi samlat på oss lite tur tror jag, för då startade moppen! Jag som aldrig har kört moppe, bara cross, tyckte det var väldigt roande och spännande och intressant, och jag fick köra en vända med Andrea bakpå. Dagens grej! Jag kan knappt vänta tills jag kommer hem och får köra cross! Efter det var det dags för mig att pallra mig hemåt, och jag lyckades slippa betala på tåget igen. Dom bara klampar förbi.. (aa) Väl hemma gick jag och köpte en melon, och efter en dusch så gjorde jag en fet fruktsallad och gick ut och satte mig i solen här utanför och åt frukt och pluggade. Då var klockan halv 2. Jag fick sällskap av grannarna, och jag blev kvar där ute tills 5 :) Riktigt nice, men nu är jag röd, kan jag lova! Dessutom har jag pratat med hyresvärden som kom förbi om min badrumslampa, och så har jag fått ett förråd! Toppen :) Ikväll = Plugg och bärande.

Inga kommentarer: