tisdag 18 mars 2008

remember the titans

Apropå filmer, så finns det ingen, jag säger ingen, film som rör vid mig så djupt som Remember the Titans. Ingenting finns det som gör mig så glad, uppspelt och sorglös, men på samma gång så djupt skakad.. Det är så sjukt svårt att beskriva min känsla efter att ha kollat på den här filmen. Den är alltså baserad på en sann historia, och utspelar sig under raskriget i USA 1971, då vita och svarta inte under några omständigheter skulle blandas på något sätt. Två skolor med varsitt amerikanskt fotbollslag slås ihop, svarta och vita. Till en början är det kaos. Inga kan hålla sams, och det blir slagsmål och många fula ord. Inte ens tränarna kan komma någon vart utan att bråka, men dom får lära sig att acceptera varandra, komma överens och bli vänner. Filmen handlar om fördomar, men också om att ta sig igenom dem och skapa långvarig vänskap. Alla ni som inte har sett den, se den.

1 kommentar:

Stiina ♥ sa...

Håller helt klart med. Den måste vi se när jag kommer till dig :)